Hold på kroppsvarmen når du er gravid

Gravid kvinne i lueEn graviditet gir gjerne en kropp i ulage, her er noen tips for å føle deg bedre.

En graviditet er ofte en stor påkjenning for kvinnekroppen. Hormonene raser rundt og man blir mer sensitiv både fysisk og psykisk. Det er viktig å gjøre det man kan for at kroppen skal fungere optimalt, og plagene under graviditeten skal være minimale. Små tips kan gjøre det hele så utrolig mye bedre for deg.

    • Kle deg etter været. Er det kaldt, sørg for å kle deg varmt. Du er jo ikke alene lenger!
    • Et tips for å holde på kroppsvarmen er å ta på deg lue, ettersom det holder godt på kroppsvarmen så den ikke slipper så fort.
    • Handle klær og gjør forberedelsene dine på nett. Lue kan for eksempel kjøpes fra hatstore.no hvor du finner et godt utvalg.
    • Er det sommer og varmt ute, så er det viktig at du beskytter deg selv best mulig. Drikk masse vann og sørg for at du ikke blir dehydrert. Prøv å hold deg inne de timene sola er sterkest, og ha på deg hatt og solbriller når du er ute ellers.
    • Vær nøye med hva du spiser, husk at det er enkelte ting gravide ikke skal spise blant annet fordi det kan utvikle allergier hos fosteret.
    • Vær fysisk aktiv, så lenge du klarer det. Men ikke overanstreng deg. Husk at kroppen har endret seg og den er ikke vant til den ekstra vekten. Vær forsiktig med løft.

  • Følg legens råd! Og ikke minst sørg for å få oppfølging av legen så tidlig som mulig.

Følger du disse rådene så er sjansen stor for at din graviditet går helt greit og at du ikke får de helt store problemene. Unngå for alt i verden stress! Stress og overanstrengelse kan føre til at du blir sengeliggende store deler av svangerskapet.

Det viktigste du kan gjøre er å lytte til kroppen din og de signaler den sender. Sett deg gjerne inn i hva svangerskapet kan føre til, men IKKE les medisinske beskrivelser og skrekkhistorier.